3 cara untuk berkelakuan sepanjang bulan Ramadan di Dubai

Isi kandungan:

3 cara untuk berkelakuan sepanjang bulan Ramadan di Dubai
3 cara untuk berkelakuan sepanjang bulan Ramadan di Dubai
Anonim

Ramadan adalah bulan suci tahun Islam. Ini adalah masa yang secara tradisional dikhaskan untuk puasa, doa dan renungan. Bulan Ramadan adalah unik di Dubai kerana ia adalah kota dengan banyak wajah. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, tradisi keagamaan milenial mula bergabung dengan nilai-nilai yang lebih moden. Sekiranya anda berkunjung ke Dubai pada bulan Ramadan, anda harus memahami dan menghormati warisan ini. Sekiranya ragu-ragu, ikuti contoh yang ditunjukkan oleh penduduk tempatan.

Langkah-langkah

Kaedah 1 dari 3: Memahami Ramadan

Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 1
Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 1

Langkah 1. Hormati Ramadan

Tidak kira apa kepercayaan peribadi anda, adalah mustahak anda memahami mengapa tradisi ini sangat berharga bagi umat Islam. Sekiranya anda berkunjung ke Dubai, cubalah menghormati budayanya. Ramadan adalah bulan kesembilan kalendar lunar Islam dan suci bagi umat Islam di seluruh dunia. Sebenarnya, ini adalah tiang keempat agama Islam: banyak umat Islam percaya bahawa Al-Quran pertama kali diturunkan kepada Nabi Muhammad pada bulan Ramadan. Oleh itu, yang terakhir menandakan permulaan wahyu ilahi.

Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 2
Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 2

Langkah 2. Ketahui bila Ramadan bermula

Ramadan selalu merupakan bulan kesembilan kalendar Islam, tetapi berbeza dari tahun ke tahun mengikut kalendar Gregorian kita. Ini kerana kalendar Islam adalah bulan (dan oleh itu mengikuti kitaran bulan), sementara kalendar barat kita adalah suria. Untuk mengetahui hari pertama Ramadan, anda hanya perlu melakukan carian mudah di Internet, misalnya "ramadan 2016".

  • Perhatikan bahawa dalam kalendar Muslim, cuti keagamaan bermula dari matahari terbenam pada hari sebelumnya. Oleh itu, jika Ramadan bermula pada 6 Jun, orang beriman akan mula berpuasa setelah matahari terbenam pada 5 Jun.
  • Setiap tahun, Ramadan bermula 10 hingga 11 hari lebih awal dalam kalendar Barat kita. Contohnya, pada tahun 2013, Ramadan bermula pada 9 Julai 2014 pada 29 Jun, dan 18 Jun 2015.
Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 3
Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 3

Langkah 3. Perhatikan bagaimana tingkah laku orang-orang beriman

Ramadan adalah bulan yang suci, dan orang Islam yang berlatih harus menahan diri dari makan, minum, merokok, dan melakukan hubungan seks dari matahari terbit hingga matahari terbenam setiap hari. Ramai orang beriman memanfaatkan Ramadan untuk menyingkirkan tabiat buruk mereka. Sebahagiannya mengerjakan iman mereka dengan lebih banyak berdoa atau membaca Al-Quran. Suasana umum adalah pantang, bertaubat, dan kejelasan.

Sebagai pelancong, anda tidak perlu berpuasa atau menunjukkan semangat keagamaan. Cukup untuk menghormati dan menghargai budaya tempatan. Perkara yang paling penting adalah menghormati orang Islam dan tidak menggoda mereka yang mengamalkan pantang

Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 4
Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 4

Langkah 4. Ketahui tarikh penting lain dalam kalendar Muslim

Islam adalah agama utama di Dubai, walaupun yang lain dibenarkan. Cuti keagamaan umat Islam sangat penting di UAE dan oleh itu anda harus mengetahuinya. Tarikh-tarikh penting dalam kalendar Islam adalah misalnya kenaikan nabi (Al Isr'a Wal Mairaj), hari ulang tahunnya (Mawlid Al-Nabi), permulaan Ramadan dan dua "Idul Fitri" (perayaan): Eid Al-Fitr dan Eid Al-Adha.

Kaedah 2 dari 3: Bersikap hormat

Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 5
Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 5

Langkah 1. Berpakaian sederhana

Kedua-dua lelaki dan wanita harus berpakaian dengan tepat dan bijaksana pada bulan Ramadhan. Tunjukkan kulit sekecil mungkin, sambil tetap masuk akal. Tutup lutut dan bahu anda, jangan memakai solek terlalu banyak atau memakai garis leher yang menjunam. Pakai pakaian yang selesa dan longgar.

  • Sekiranya anda seorang wanita, anda boleh menutup kepala anda dengan selendang atau pashmina. Tujuannya adalah untuk mengurangkan risiko godaan.
  • Adalah lebih penting untuk berpakaian sederhana jika anda memasuki masjid atau tempat suci. Ini juga berlaku walaupun di luar bulan Ramadhan.
Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 6
Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 6

Langkah 2. Hormatilah orang Islam yang beramal

Banyak orang di Dubai tidak dapat makan atau minum dari matahari terbit hingga terbenam dan oleh itu akan berusaha untuk mengelakkan godaan. Sekiranya seseorang berusaha menahan diri dari amalan atau kebiasaan tertentu, elakkan melakukannya di hadapan mereka. Anda mungkin paling tidak menyinggung perasaan penduduk tempatan dan paling teruk menghadapi masalah dengan polis. Bersikap sederhana, hormat, dan melakukan semua yang anda mampu untuk mengekalkan suasana damai.

  • Jangan nyalakan muzik terlalu kuat dan jangan terlalu banyak mengeluarkan suara di kawasan awam. Jangan bersumpah di khalayak ramai. Bulan Ramadhan dikhaskan untuk doa dan renungan rohani: suara yang terlalu kuat atau sikap tidak sopan dapat mengganggu suasana damai ini.
  • Puasa boleh memberi kesan negatif pada tabiat makan dan tidur seseorang, jadi beberapa penduduk tempatan mungkin lebih gelisah atau mudah marah pada bulan Ramadhan. Fahami bahawa ini adalah sebahagian daripada pengalaman mereka. Cuba bersabar dengan semua orang yang anda temui.
Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 7
Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 7

Langkah 3. Bersedekah

Amal adalah bahagian yang tidak terpisahkan dari etika sekitar bulan Ramadan, dan memberi kepada pekerjaan yang baik adalah cara yang baik untuk menunjukkan solidariti anda dengan semangat Ramadan. Sekiranya anda ingin membantu organisasi, cari peluang untuk menjadi sukarelawan atau memberi di Dubai sendiri. Secara lebih sederhana, pertimbangkan untuk meninggalkan petua yang lebih murah hati untuk para pelayan.

Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 8
Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 8

Langkah 4. Fahami jadual perubahan pada bulan Ramadhan

Waktu bekerja akan menjadi dua jam lebih pendek pada bulan Ramadhan. Untuk menahan lapar, para praktisi tidur kemudian dan oleh itu tidur siang. Restoran dan kafe akan ditutup dari matahari terbit hingga terbenam. Bar, kelab malam dan ruang konsert juga akan ditutup. Oleh itu, anda mesti mencari cara lain untuk menyibukkan diri.

  • Berhati-hati di jalanan. Jalan-jalan akan lebih sesak, terutama pada akhir puasa, ketika para pengamal keluar makan. Pemandu pada umumnya lebih letih dan jumlah kemalangan jalan raya meningkat secara drastik pada bulan Ramadan.
  • Jangan risau mencari makan. Restoran di hotel, lapangan terbang dan tempat yang sering dikunjungi pelancong tetap dibuka pada waktu siang dan makanan dan minuman dihidangkan secara percuma di sana.
Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 9
Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 9

Langkah 5. Elakkan makan atau merokok di tempat awam

Merokok dilarang di hampir semua tempat awam selama bulan Ramadan, dan anda mungkin menarik perhatian diri sendiri dengan merokok di tempat peribadi. Yang paling penting, jangan merokok di hadapan pengamal, kerana ada yang harus berhenti merokok pada bulan Ramadhan. Makan dan minum di hadapan seorang Muslim tidak haram, tetapi dianggap tidak sopan.

Kaedah 3 dari 3: Temukan budaya

Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 10
Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 10

Langkah 1. Ketahui cara unik orang Dubai merayakan bulan Ramadhan

Ini adalah salah satu metropolis paling ramai di dunia dan masyarakatnya mengadopsi adat istiadat Barat dengan cepat. Namun, selama bulan Ramadhan, Dubai dihiasi dengan gabungan tradisi agama dan budaya moden. Bar dan kelab malam ditutup, konsert awam dilarang dan bandar ini menjadi hidup di bawah khemah tradisional (majlis dan jaimas) yang muncul di jalanan.

Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 11
Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 11

Langkah 2. Kenduri makanan "Iftar"

Setiap petang, penduduk Dubai berkumpul di sekitar perayaan Iftar di khemah tradisional Arab. Majili dan jaima ini menampilkan permaidani Parsi yang indah, kusyen berwarna-warni, dan pelbagai makanan dan minuman. Apabila puasa berakhir pada waktu matahari terbenam, orang datang untuk bersosial, berkongsi makanan, merokok shisha, dan bermain permainan. Perayaan ini boleh diadakan secara tertutup, di rumah atau di tempat awam, di restoran. Di Emiriah Arab Bersatu, khemah besar di jalan-jalan atau berhampiran masjid mengagihkan makanan percuma kepada orang miskin.

  • Sekiranya anda tidak mengenali penduduk tempatan, jemput rakan dan keluarga anda ke khemah hotel anda untuk waktu petang. Minum teh pudina, kopi dan rasa pastri oriental semasa bermain permainan papan. Berehat dan nikmati budaya tempatan. Tidak ada yang lebih baik untuk mengalami sepenuhnya bulan Ramadhan.
  • Sekiranya anda dijemput untuk makan malam Iftar, jangan lepaskan peluang ini. Adalah tidak sopan untuk datang dengan tangan kosong, jadi ambil sekotak kurma atau pencuci mulut oriental untuk menunjukkan niat baik tuan rumah anda.
Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 12
Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 12

Langkah 3. Gunakan salam bulan Ramadhan

Ikuti semangat bulan suci ini. Memberi salam kepada umat Islam dengan mengucapkan "ramadan kareem" yang bermaksud "ramadan yang baik". Pada akhir bulan Ramadan, selama tiga hari lebaran, sambut umat Islam dengan "Eid Mubarak." Ungkapan-ungkapan ini mempunyai makna yang sama dengan "Merry Christmas" misalnya atau "Selamat Tahun Baru". Semua orang menggunakannya sepanjang bulan Ramadan, jadi anda mungkin akan mendapat perhatian jika anda tidak melakukan hal yang sama.

Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 13
Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 13

Langkah 4. Pergi membeli-belah

Umat Islam yang taat menahan diri untuk tidak mengeluarkan belanja pada hari-hari yang cepat, tetapi mereka berbondong-bondong ke pusat membeli-belah dan kedai setelah matahari terbenam. Memang, malam-malam berbelanja di bulan Ramadhan dibandingkan dengan bagaimana kedai-kedai Eropah dipenuhi dengan pembeli pada hari-hari menjelang Krismas. Pusat membeli-belah sering dibuka dan sibuk sehingga selepas tengah malam. Pemilik perniagaan biasanya menarik perbelanjaan cepat dan panik dengan banyak tawaran dan promosi. Promosi ini boleh melangkaui kedai dan restoran ke kawasan seperti menempah penerbangan, bilik hotel dan pangsapuri untuk penginapan pendek, yang dapat memudahkan anda mengatur dan membiayai penginapan anda.

Pertimbangkan untuk membeli atau menyewa rumah pada bulan Ramadan. Bulan ini adalah masa yang sangat istimewa bagi orang-orang yang beriman. Ekonomi yang melambung tinggi dan harga perumahan yang meroket adalah salah satu masalah terbesar yang dihadapi masyarakat di Dubai sekarang ini. Sesiapa yang membeli harta tanah atau menandatangani perjanjian sewa sepanjang bulan Ramadan boleh membayar sewa semasa selama setahun tanpa perlu risau tentang kenaikan kadar harga

Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 14
Berkelakuan Semasa Ramadan di Dubai Langkah 14

Langkah 5. Lepaskan tekanan selama tiga hari perayaan Idul Fitri setelah Ramadan

Bulan Ramadhan umumnya suram dan suci. Sesungguhnya, ini pada dasarnya didedikasikan untuk puasa rohani. Berbuka puasa, bagaimanapun, adalah masa yang tepat untuk berpesta. Tiga hari selepas Ramadan jauh lebih menggembirakan: perayaan dan pesta adalah urutan hari di Dubai dan bandar ini menjadi hidup. Seperti bulan itu sendiri, yang terbaik adalah "mengikuti arus" dan contoh yang diberikan oleh penduduk tempatan. Setelah penduduk tempatan mula berpesta, anda boleh berehat dan bersenang-senang.

Popular oleh topik