Cara membina anemometer: 7 langkah (dengan gambar)

Isi kandungan:

Cara membina anemometer: 7 langkah (dengan gambar)
Cara membina anemometer: 7 langkah (dengan gambar)
Anonim

Anemometer mengukur kelajuan angin. Dengan kanak-kanak, mungkin menarik untuk bereksperimen dengan membina anemometer. Oleh itu, mereka akan dapat belajar bagaimana ia berfungsi dan melakukan eksperimen saintifik dalam rangka penemuan pendidikan. Pembinaannya sangat sederhana dan boleh dibuat dengan bahan sehari-hari.

Langkah-langkah

Bahagian 1 dari 2: menusuk cawan

Buat Anemometer Langkah 1

Langkah 1. Buat lubang di cawan

Ambil empat cawan plastik atau kertas dan pukulan lubang 1 lubang. Dengan yang terakhir, buat lubang di setiap gelas. Lubang mestilah 2 cm dari tepi setiap gelas.

Langkah 2. Buat lubang di gelas tengah

Pada cawan kelima, anda akan membuat empat lubang. Ambil pukulan lubang dan tusuk cawan 2 cm dari tepi. Sebaliknya, buat lubang dengan jarak yang sama dari tepi. Tepat pada garis yang dibentuk oleh dua yang pertama, buat dua lubang lagi, satu bertentangan dengan yang lain, pada jarak 1 cm dari tepi.

Pada akhirnya, empat lubang anda membentuk salib. Sekiranya anda melakukannya dengan betul, jarak di sekeliling keliling lensa adalah sama antara setiap lubang

Langkah 3. Buat lubang terakhir

Di bahagian bawah cawan tengah, yang sudah mempunyai empat lubang, buat lubang di tengahnya dengan jempol. Dapatkan sepasang gunting dan besarkan lubang yang dibuat oleh ibu jari. Lubang mesti dapat membiarkan pensil melepasi dengan bebas.

Bahagian 2 dari 2: Pasang bahagian anemometer

Langkah 1. Masukkan jerami ke dalam cawan

Ambil jerami dan masukkan ke dalam lubang di salah satu daripada empat cawan dengan lubang. Jadikan jerami menonjol satu inci di dalam gelas. Seterusnya, lipat hujung jerami yang berada di dalam gelas ke dinding, kemudian tempelkan dengan pita pelekat.

Lakukan operasi yang sama dengan cawan lain yang dicucuk dengan satu lubang dan jerami yang lain. Sekarang anda mempunyai dua cawan dengan jerami yang dilekatkan dari dalam dengan sehelai pita saluran

Langkah 2. Masukkan jerami ke dalam gelas tengah

Ambil jerami yang sudah melekat pada cawan dan utas hujung bebas melalui salah satu lubang di gelas utama, kemudian bawa jerami keluar melalui lubang yang berlawanan di dalam cawan. Kemudian ambil salah satu daripada dua gelas itu dengan lubang dan masukkan jerami melalui lubang yang terakhir. Jerami harus menonjol di dalam gelas satu sentimeter, seperti gelas sebelumnya. Lipat hujung jerami ke dinding dalam gelas dan dengan sekeping pita tempelkan jerami ke dinding cawan.

Lakukan perkara yang sama dengan gelas lain dengan jerami yang terpasang dan letakkan piala terakhir pada jerami yang keluar dari gelas utama

Langkah 3. Pasangkan jerami lain yang dilekatkan pada cawan

Ambil sisa jerami yang sudah melekat pada cawan dan masukkan jerami melalui lubang yang masih bebas di gelas utama. Keluarkan jerami melalui lubang yang bertentangan. Letakkan cawan terakhir di atas straw. Jerami mestilah satu inci di dalam cawan. Kemudian lipat hujung jerami ini ke dinding bahagian dalam gelas dan pita dengan pita.

Apabila pemasangan selesai, periksa bahawa cermin mata di setiap hujung jerami menghadap ke arah yang bertentangan. Periksa juga bahawa setiap cawan menghadap ke arah yang sama di sekitar gelas utama

Langkah 4. Masukkan pensel ke dalam cawan utama

Masukkan bahagian penghapus pensil ke dalam lubang di bahagian bawah gelas utama. Hubungkan pensil dengan dua jerami yang bersilang di dalam gelas. Kemudian ambil thumbtack dan klipkan sedotan dan pensil bersama-sama.

Pastikan ibu jari tidak terlalu tersekat pada jerami dan pemadam pensil. Anemometer mesti berpusing, jika berangin. Anda hanya perlu mempunyai thumbtack yang memegang kedua straw dan pemadam pensil bersama-sama

Nasihat

  • Setelah anda menebuk lubang pertama anda di cawan tengah, jalankan pensil melalui lubang dan tandakan bahagian kaca yang berlawanan untuk membuat lubang kedua.
  • Gunakan jerami yang memegang.

Popular oleh topik