5 cara untuk menyelamatkan orang yang lemas

Isi kandungan:

5 cara untuk menyelamatkan orang yang lemas
5 cara untuk menyelamatkan orang yang lemas
Anonim

Sekiranya anda melihat seseorang gelisah di air yang tidak dapat meminta pertolongan, bertindak dengan cepat untuk mengetahui apakah orang itu lemas dan segera menyelamatkannya. Hanya memerlukan beberapa minit untuk lemas. Sekiranya tidak ada penyelamat, anda harus pergi dan menyelamatkannya sendiri. Sekiranya anda bersedia untuk itu dan jika anda mengetahui tindakan yang betul, anda boleh pergi dan menolongnya dan mungkin menyelamatkan nyawanya.

Langkah-langkah

Kaedah 1 dari 5: Menilai keadaan

Selamatkan Mangsa Tenggelam Aktif Langkah 1

Langkah 1. Menilai risikonya

Mangsa lemas aktif masih sedar, tetapi mereka berjuang dan tidak dapat meminta pertolongan. Mereka juga mungkin melambaikan tangan. Sangat penting anda mengetahui cara mengenali tanda-tanda ini dengan cepat, kerana individu ini dapat tenggelam dalam 20 hingga 60 saat.

  • Orang yang lemas aktif akan keluar dari air sebelum tenggelam, menjaga mulut tepat di atas permukaan. Dia tidak akan membuat kemajuan dalam kedudukannya.
  • Sekiranya dia kelihatan seperti menghadapi masalah, tetapi tidak meminta pertolongan, itu mungkin kerana dia tidak mempunyai cukup oksigen untuk melakukannya.
Simpan Mangsa Tenggelam Aktif Langkah 2

Langkah 2. Pinta pertolongan

Apa pun pengalaman atau latihan anda, anda harus berusaha mendapatkan pertolongan. Berteriak kepada orang lain bahawa seseorang lemas. Segera minta pertolongan, terutamanya jika individu ini melayang dengan wajahnya di dalam air.

Simpan Mangsa Tenggelam Aktif Langkah 3

Langkah 3. Tentukan campur tangan anda

Tetap tenang dan tanyakan pada diri anda bagaimana anda boleh pergi dan menyelamatkan orang ini berdasarkan di mana dan jenis air yang mereka tenggelam. Cari sesuatu yang terapung jika mungkin. Sekiranya orang ini berada di dekat anda, cuba gunakan objek untuk menjangkau mereka. Sekiranya dia semakin jauh, anda harus pergi dan menyelamatkannya.

  • Anda mungkin memerlukan beberapa saat untuk menarik perhatiannya. Tetap tenang dan terus bercakap dengannya.
  • Sekiranya ada, gunakan tiang untuk menjangkau individu di kolam atau tasik.
  • Gunakan pelampung atau alat pengapungan lain untuk menjangkau mangsa yang terlalu jauh dari pantai. Anda juga akan menggunakannya untuk mangsa di laut.
  • Sebagai usaha terakhir, menyelam ke dalam air dan pergi mencari mangsa jika anda tidak dapat menghubunginya dengan cara lain.
Simpan Mangsa Tenggelam Aktif Langkah 4

Langkah 4. Selamatkan individu

Tetap tenang dan fokus. Orang yang panik cenderung membuat lebih banyak kesalahan dan boleh membuat mangsa tertekan. Dapatkan perhatian mangsa supaya mereka tahu anda akan datang untuk mereka.

Kaedah 2 dari 5: Hubungi mangsa dari bank

Selamatkan Mangsa Tenggelam Aktif Langkah 5

Langkah 1. Ambil posisi berbaring

Berbaring di tepi kolam renang atau di tepi pantai. Rentangkan kaki anda untuk memastikan anda berada dalam kedudukan stabil. Jangan sekali-kali meletakkan diri anda pada kedudukan di mana anda boleh kehilangan keseimbangan. Cuba mendekati mangsa dan berteriak kepadanya: "Pegang tangan / lengan saya / dayung saya!" Anda mungkin perlu mengulanginya beberapa kali sebelum orang lain melihat atau mendengar anda. Bercakap dengan suara yang kuat, jelas dan yakin.

  • Penyelamatan jenis ini hanya berguna jika mangsa berada dalam jarak jangkauan anda dari tepi kolam, dermaga atau berhampiran tebing.
  • Jangan mencuba kaedah ini semasa berdiri. Ini akan meletakkan anda dalam keadaan tidak selamat dan anda mengambil risiko lebih tinggi jatuh ke dalam air.
  • Pegang tangan dominan anda, kerana anda akan memerlukan semua kekuatan anda untuk menarik mangsa keluar dari air.
  • Ambil objek yang boleh anda gunakan untuk mencapainya jika terlalu jauh dan jauh dari jangkauan anda. Anda boleh menggunakan apa sahaja untuk memanjangkan lengan anda beberapa kaki, seperti dayung atau tali, ini adalah alat yang berkesan untuk menarik seseorang keluar dari air.
  • Tarik ke bank dan tarik perlahan-lahan dari air, bawa kembali ke tanah kering.
Selamatkan Mangsa Tenggelam Aktif Langkah 6

Langkah 2. Cari tiang

Ia adalah batang logam panjang dengan cangkuk di hujung yang boleh anda gunakan agar mangsa mencengkeramnya semasa anda menariknya atau membungkusnya di badan mereka dan menariknya ke tepi jika mangsa tidak dapat menekannya. untuk itu sendirian. Banyak kolam renang dan tebing sungai atau tasik dilengkapi dengannya.

Peringatkan orang-orang di dalam air bahawa anda akan menggunakan tiang untuk mengelakkan menabraknya. Anda tidak mahu mengganggu penyelamatan

Selamatkan Mangsa Tenggelam Aktif Langkah 7

Langkah 3. Berdiri sedikit lebih jauh dari tepi air

Bersedia untuk memegang kedudukan anda sekiranya mangsa menarik tiang. Pastikan anda cukup jauh dari tepi air sehingga anda tidak jatuh ke dalamnya. Jauhkan cangkuk agar dapat dicapai oleh mangsa dan minta mereka mencengkamnya. Sekiranya individu tersebut tidak dapat melakukannya, celupkan bahagian tiang dengan cangkuk ke dalam air dan tarik mangsa pada tahap batang badan, tepat di bawah ketiak.

  • Jangan meletakkan cangkuk di lehernya, kerana boleh mencederakannya.
  • Perhatikan apa yang anda lakukan, kerana sukar untuk melihat apa yang anda lakukan.
  • Anda akan merasa tegang di tiang ketika mangsa mencengkamnya.
Selamatkan Korban Maut Aktif Langkah 8

Langkah 4. Tarik ke tepi

Periksa bahawa individu telah menangkap tiang dengan betul sebelum mula menembak ke arahnya. Tarik perlahan dan perlahan-lahan ke sisi sehingga cukup dekat untuk membantunya kembali ke tanah pejal. Berbaring dan pastikan anda mempunyai kedudukan yang stabil sebelum cuba menariknya keluar dari air.

Kaedah 3 dari 5: Gunakan pelampung

Selamatkan Korban Maut Aktif Langkah 9

Langkah 1. Cari alat pengapungan

Sebaik-baiknya, anda harus mencari alat pengapungan dengan tali, kerana ini dapat membantu anda membawa mangsa kembali ke tepi. Pelampung, jaket keselamatan atau tali pinggang terapung sering dijumpai di stesen penyelamat atau kolam renang berhampiran. Bot juga sering dilengkapi pelampung, sebab itulah anda boleh menggunakannya sekiranya berlaku kemalangan semasa anda berada di tengah laut.

Selamatkan Korban Maut Aktif Langkah 10

Langkah 2. Mulakan peranti pengapungan

Buangkan pelampung sehingga berada dalam jarak mangsa, tetapi jangan lemparkan langsung ke arah mereka. Perhatikan angin dan arus sebelum membuang peranti. Beritahu dia bahawa anda akan melemparkan pelampung kepadanya supaya dia dapat bersiap untuk menangkapnya.

  • Yang terbaik adalah membuang pelampung melewati individu dan menariknya ke arah anda untuk membawanya kembali ke arahnya.
  • Sekiranya anda gagal mencapai sasaran anda atau jika individu tersebut tidak dapat menangkapnya, tarik peranti ke arah anda atau cuba melemparkan yang lain.
  • Sekiranya anda masih tidak dapat melakukannya setelah beberapa kali mencuba, anda mungkin harus menggunakan kaedah lain atau melompat ke dalam air untuk menyelamatkannya.
Simpan Mangsa Tenggelam Aktif Langkah 11

Langkah 3. Cuba baling tali

Anda juga boleh menggunakan tali untuk menyelamatkannya. Balut tali di tangan dengan pantas yang tidak akan anda gunakan untuk melempar dengan membuat gelung di kepalan tangan anda. Lemparkan tali ke atas dan biarkan melepaskan dengan bebas dari tangan yang anda pakai. Letakkan kaki anda di hujung tali untuk mengelakkannya tergelincir dari anda.

  • Semasa melempar tali, arahkan ke bahu mangsa.
  • Setelah individu mengambil tali, biarkan jatuh dan mula menarik perlahan-lahan di atasnya sehingga mereka sampai di tepi atau dapat berdiri di dalam air di mana mereka mempunyai kaki.

Kaedah 4 dari 5: Lompat ke dalam air

Selamatkan Mangsa Tenggelam Aktif Langkah 12

Langkah 1. Pastikan kebolehan anda

Anda hanya boleh terjun ke air sebagai jalan terakhir. Ia memerlukan latihan dan kemahiran berenang yang sangat baik. Mangsa berjuang dan panik paling kerap, yang boleh membahayakan anda ketika anda pergi menolong mereka.

Selamatkan Mangsa Tenggelam Aktif Langkah 13

Langkah 2. Selam dengan pelampung

Jangan cuba pergi dan menyelamatkannya tanpa pelampung dengan anda. Reaksi pertama orang yang lemas adalah memanjat di atas anda, sebab itulah alat pengapungan akan membuat anda berdua selamat dan membantu anda menyelamatkan mereka. Sekiranya anda tidak mempunyai pelampung, cari t-shirt atau tuala yang boleh dipakai mangsa.

Selamatkan Mangsa Tenggelam Aktif Langkah 14

Langkah 3. Berenang ke arah mangsa

Mendekati individu yang lemas dengan gaya bebas untuk menghubunginya dengan cepat. Sekiranya anda berada di dalam air yang banyak, gunakan teknik yang tepat agar anda tidak terdorong oleh gelombang. Buangkan pelampung atau tali kepadanya supaya dia dapat memegangnya.

Minta dia merebut peranti itu. Ingat, anda tidak harus mencapainya, kerana kemungkinan besar akan mendorong anda ke bawah air

Selamatkan Mangsa Tenggelam Aktif Langkah 15

Langkah 4. Berenang ke arah pantai

Berjalan dalam garis lurus ke arah tepi, menarik orang di belakang anda. Perhatikan di belakang anda secara berkala untuk memastikan dia memegang pelampung atau tali. Terus berenang sehingga anda sampai ke pantai dan keluar dari air.

Jaga jarak yang selamat antara anda dan mangsa

Kaedah 5 dari 5: Merawat mangsa

Selamatkan Korban Maut Aktif Langkah 16

Langkah 1. Nilai keadaan kesihatannya

Sentiasa pastikan untuk meminta pertolongan terlebih dahulu dan periksa saluran udara, pernafasan dan peredaran darah mereka. Perhatikannya untuk melihat apakah dia bernafas masuk dan keluar atau ada sesuatu yang menghalangnya bernafas. Sekiranya dia tidak bernafas, cubalah mencari nadi di pergelangan tangan atau lehernya. Anda harus memeriksanya sekurang-kurangnya sepuluh saat.

Selamatkan Mangsa Tenggelam Aktif Langkah 17

Langkah 2. Mulakan CPR

Sekiranya mangsa tidak lagi berdenyut, mulakan CPR. Untuk orang dewasa dan kanak-kanak, anda harus meletakkan tangan bawah di bahagian tengah dada dan meletakkan tangan yang lain pada yang pertama. Tekan tiga kali di dadanya hingga mencapai 100 mampatan seminit. Memampatkan tulang rusuk kira-kira 4 cm. Biarkan ia naik sepenuhnya di antara setiap pemerasan. Kemudian periksa untuk melihat apakah individu itu mula bernafas lagi.

  • Jangan tekan pada tulang rusuk mangsa.
  • Sekiranya ini adalah anak kecil, letakkan dua jari pada tulang dada dan tekan pada mereka untuk memampatkan batang badan hingga 3 cm.
Selamatkan Mangsa Tenggelam Aktif Langkah 18

Langkah 3. Beri dia mulut ke mulut

Sekiranya dia masih tidak bernafas, anda boleh memberi mulut ke mulut, tetapi hanya jika anda telah mendapat latihan yang diperlukan. Mulakan dengan memiringkan kepalanya ke belakang dan mengangkat dagunya. Cubit hidungnya, tutup mulutnya dengan mulut anda, dan hembuskannya dua kali untuk kedua setiap kali. Perhatikan batang tubuhnya untuk melihat sama ada ia membonjol. Ikuti kedua nafas dengan 30 tekanan dada.

Teruskan kitaran ini sehingga individu mula bernafas lagi atau bantuan tiba

Nasihat

  • Anda harus selalu memikirkan diri anda terlebih dahulu. Sekiranya anda merasa bahawa hidup anda dalam bahaya, jauhkan diri anda dari situasi itu dan menilai semula kaedah menyelamatkannya.
  • Apabila anda membawa seseorang kembali ke kolam, letakkan tangan mereka di atas satu sama lain dan letakkan tangan anda di atas tangan mereka sehingga anda tidak membiarkannya pergi. Miringkan kepalanya ke belakang dengan perlahan supaya dia tidak menyelam ke dalam air.
  • Hanya terjun ke dalam air jika tidak ada benda lain yang dapat anda gunakan di sekitar anda untuk merebut mangsa. Anda boleh kehilangan nyawa jika anda berada di dalam air dengan seseorang yang panik kerana mereka akan menyeret anda ke bawah air bersama mereka.
  • Sekiranya individu itu panik, sebaiknya keselamatan anda menahan anda dari belakang. Sekiranya anda cuba merebutnya dari depan, dia mungkin menarik anda terlalu ketat dan menenggelamkan anda berdua. Sebaiknya ambil dengan rambut atau belakang bahu. Jangan sentuh tangannya.
  • Jangan cuba membantunya dengan berdiri atau anda juga boleh jatuh ke dalam air.

Popular oleh topik