Cara menyembuhkan calar yang mendalam: 14 langkah (dengan gambar)

Isi kandungan:

Cara menyembuhkan calar yang mendalam: 14 langkah (dengan gambar)
Cara menyembuhkan calar yang mendalam: 14 langkah (dengan gambar)
Anonim

Goresan adalah luka dangkal yang hanya menyerang epidermis, tidak seperti luka yang jauh lebih dalam, kerana boleh mempengaruhi otot, saraf, atau bahkan tulang. Ini tidak bermakna calar tidak menyakitkan, ada yang ditandai, boleh berdarah dan dijangkiti. Sekiranya tidak terlalu teruk, anda boleh memperbaikinya dengan farmasi peribadi anda. Anda akan menghentikan pendarahan, membersihkan luka, dan mungkin memakai pembalut. Sekiranya lebih serius, lebih baik menyerahkannya kepada profesional kesihatan (doktor atau jururawat).

Langkah-langkah

Bahagian 1 dari 3: sediakan tempat tidur luka

Rawat Langkah Mengikis Dalam 1

Langkah 1. Pastikan ia adalah calar

Apabila anda mencederakan kulit, anda boleh mendapat pelbagai jenis kecederaan: calar, luka atau luka. Dalam kes terakhir, selalunya diperlukan untuk menjahit jahitan dengan jahitan atau pembalut khas. Goresan dangkal, tidak sedikitpun memberi kesan pada dermis dan berbentuk lecet pada kulit.

Sekiranya anda mempunyai luka lebih dari satu inci, anda perlu memasukkan beberapa jahitan profesional

Rawat Langkah Mengikis Dalam 2

Langkah 2. Basuh tangan anda

Sebelum menyentuh luka dengan cara apa pun, anda mesti mencuci tangan anda dengan bersih. Sekiranya luka tidak berdarah, luangkan masa anda untuk mencucinya dengan sabun antibakteria. Sebaliknya, jika luka tepat pada salah satu tangan, elakkan meletakkan sabun di atasnya: mungkin terlalu menyakitkan buat masa ini!

Rawat Langkah Mengikis Dalam 3

Langkah 3. Bilas di bawah air

Sekarang anda tahu ia adalah calar, anda perlu membilasnya dengan air. Letakkan di bawah aliran air suam untuk membuang darah, habuk dan serpihan kecil yang mungkin ada di sana. Jangan teragak-agak untuk mengalirkan air untuk masa yang lama untuk membersihkan semuanya dengan baik. Berhenti sesekali untuk melihat apakah luka itu bersih, jika tidak, teruskan mengalirkan air.

  • Sekiranya anda tidak memiliki air bersih, masih bersihkan luka dari serpihan yang dapat anda lihat dengan menggunakan kain yang bersih, seperti sapu tangan.
  • Sekiranya luka berdarah, jalankan di bawah air pula, tetapi dengan cepat membuang sebahagian besar serpihan, kemudian pergi ke langkah seterusnya.
Rawat Langkah Mengikis Dalam 4

Langkah 4. Tekan pada luka anda

Setelah luka dibersihkan dari puing-puing utama ini, sekiranya ada, luka itu perlu dihentikan. Untuk melakukan ini, ambil tisu bersih (sapu tangan, tuala, kompres steril) dan tutup luka dengannya. Tekan kuat pada luka untuk menghentikan pendarahan. Sekiranya anda menggunakan tisu yang tidak terlalu bersih, jangan khawatir terlalu banyak, kerana luka belum dibasmi kuman. Jangan mengambil kain lumpur walaupun! Perkara utama pada ketika ini adalah menghentikan pendarahan.

  • Untuk menghentikan pendarahan, tekan terus selama beberapa minit. Sekiranya anda tidak menekan cukup lama, pendarahan akan berterusan.
  • Setelah menekan dengan baik dan cukup lama, pendarahan harus dihentikan. Anda kini boleh meneruskan langkah pembasmian kuman.
Rawat Langkah Mengikis Dalam 5

Langkah 5. Dapatkan rawatan

Sekiranya anda tidak dapat menghentikan pendarahan, segera dapatkan bantuan. Ini adalah tanda bahawa lukanya lebih dalam daripada yang anda fikirkan dan oleh itu memerlukan rawatan profesional. Ini kadang-kadang berlaku dalam kemalangan jalan raya di mana luka dangkal sangat luas sehingga sukar untuk menghentikan pendarahan.

Anda juga harus pergi ke bilik kecemasan jika anda cedera semasa anda sakit. Jadi, jika anda mempunyai masalah darah, diabetes, jantung, ginjal atau penyakit hati, masalah imuniti, segera pergi ke hospital untuk mendapatkan rawatan. Dalam semua kes ini, iaitu dengan adanya patologi serius, goresan dalam kadang-kadang boleh membawa akibat yang membawa maut

Bahagian 2 dari 3: membasmi kuman luka

Rawat Langkah Mengikis Dalam 6

Langkah 1. Keluarkan sebarang bahan asing

Walaupun dibilas, badan-badan asing yang kecil mungkin tetap luka, terutama jika terdapat goresan. Apabila luka tidak lagi berdarah, periksalah dengan teliti serpihan kecil. Sekiranya ada, gunakan pinset untuk membuangnya dengan lembut. Sekiranya tidak dapat, dapatkan doktor atau jururawat.

  • Penjepit tidak boleh masuk ke dalam luka, itu hanya akan memburukkan lagi keadaan.
  • Sekiranya luka bebas dari serpihan, teruskan ke langkah seterusnya.
Rawat Langkah Mengikis Dalam 7

Langkah 2. Membersihkan luka dengan produk antiseptik

Setelah pendarahan dihentikan, anda harus membersihkan luka anda di bawah air suam yang mengalir. Kemudian dibasmi kuman dengan menuangkan alkohol pada 70 atau 90 darjah, hidrogen peroksida atau larutan berdasarkan povidone iodin pada luka. Anda juga boleh merendam kompres dalam produk yang sama dan membersihkan luka. Jelas, ia akan menyakitkan, tetapi itu adalah langkah yang perlu agar kejahatan tidak bertambah buruk. Keringkan luka dengan menyapu dengan kompres steril atau tuala bersih.

Pembasmian kuman ini boleh menyebabkan pendarahan baru. Ia tidak dramatik, penyembuhan sudah bermula. Disinfektan melarutkan pembekuan penyembuhan pertama, oleh itu pendarahan semula. Lumurkan darah dengan kompres dan teruskan pembasmian kuman

Rawat Langkah Mengikis Dalam 8

Langkah 3. Sapukan krim antibiotik

Walaupun anda telah membuang semua serpihan, anda tidak kebal dari jangkitan. Inilah sebabnya mengapa krim antibiotik mesti digunakan. Selain pembasmian kuman, salap mengekalkan kelembapan tertentu pada luka yang memudahkan penyembuhan. Anda hanya perlu menutup luka dengan lapisan salap nipis.

  • Beberapa salap yang paling banyak digunakan termasuk Neosporin, Polysporin, dan yang berdasarkan bacitracin.
  • Anda boleh menggunakan hidrogen peroksida untuk membersihkan luka, tetapi tidak boleh digunakan setiap kali kerana boleh merosakkan tisu dari masa ke masa.
Rawat Langkah Mengikis Dalam 9

Langkah 4. Gayakan luka

Setelah salap atau krim dimasukkan, anda boleh membuat pembalut. Bergantung pada luka, anda boleh menggunakan kain kasa steril atau pembalut yang lebih besar. Setelah berpakaian selesai, selamatkan dengan pita perubatan. Oleh itu, luka anda dilindungi daripada kuman dan serpihan. Sekiranya calar tidak terlalu besar dan panjang, anda boleh meletakkan pembalut pelekat sederhana.

  • Anda akan menemui semua bekalan ini di farmasi atau pasar raya.
  • Sekiranya luka terletak pada bahagian yang bergerak (siku, lutut), ia cenderung dibuka semula dengan lebih mudah dan pembalut selalunya sukar dilakukan. Untuk kecederaan seperti ini, anda mesti menggunakan tali kain kasa yang akan bergolek ke atas dan kemudian di bawah kawasan yang terjejas.
Rawat Langkah Mengikis Dalam 10

Langkah 5. Buat semula pakaian

Pembalut mesti dibuat semula dua hingga tiga kali sehari. Ia tidak boleh dibiarkan selama lebih dari 24 jam. Jadi, setelah menanggalkan pembalut lama, anda perlu membersihkan luka dengan baik, kemudian anda membuat pembalut bersih lagi. Sebelum melakukannya lagi, pastikan luka kelihatan baik dan tidak ada jangkitan.

Sebaik sahaja pakaiannya kotor atau basah, pakaian itu mesti diganti, jika tidak, jangkitan boleh masuk. Penting untuk selalu berpakaian bersih

Rawat Langkah Mengikis Dalam 11

Langkah 6. Perhatikan tanda-tanda jangkitan

Anda telah melakukan segalanya untuk membersihkan luka, tetapi anda tidak kebal terhadap jangkitan. Luka besar cenderung dijangkiti lebih banyak daripada luka yang lebih kecil: lebih banyak kulit menjadi lemah. Jangkitan juga bergantung kepada faktor lain, seperti usia orang, keadaan kesihatannya. Pesakit kencing manis, hemofilia, orang gemuk mesti sangat berhati-hati ketika mereka mencederakan diri sendiri seperti ini, walaupun itu adalah calar sederhana. Pada orang-orang ini, penyembuhan tidak semestinya pada orang yang sihat. Jangkitan dikenali dengan mudah: luka menjadi semakin merah, sakit, semakin banyak kesakitan, nanah mengalir dari luka, bau perosak dapat muncul daripadanya.

Satu lagi gejala jangkitan yang menjanjikan, tetapi terlambat adalah permulaan demam, tanda bahawa tubuh melawan unsur-unsur patogen

Bahagian 3 dari 3: Rawat luka yang dijangkiti

Rawat Langkah Mengikis Dalam 12

Langkah 1. Berjumpa doktor

Sekiranya pendarahan tidak berhenti atau jika luka telah dijangkiti, anda mesti mendapatkan rawatan dengan cepat (hospital, doktor, pusat kesihatan). Sekiranya luka anda sembuh dengan baik dan tiba-tiba kelihatan tidak mengundang, anda juga harus mendapatkan rawatan profesional. Jangkitan perlu diatasi dengan cepat atau boleh berakhir dalam hidup anda.

  • Sekiranya anda demam atau luka anda terasa panas apabila disentuh, pergi ke bilik kecemasan.
  • Sekiranya calar anda berbau (hijau atau kuning), pergi ke hospital untuk mendapatkan rawatan.
  • Sekiranya anda melihat lingkaran kuning atau hitam di sekitar luka, jangan teragak-agak: pergi ke hospital untuk mendapatkan rawatan yang sewajarnya.
Rawat Langkah Mengikis Dalam 13

Langkah 2. Dapatkan penggalak tetanus

Biasanya, setiap orang harus diberi vaksin terhadap tetanus. Pada masa dewasa, penggalak harus dilakukan setiap sepuluh tahun. Sekiranya cedera, jika anda tidak terlalu terkini dengan vaksinasi anda, doktor anda tidak akan ragu-ragu, sebagai langkah pencegahan, untuk menyuntikkan anda dengan dos antitetanus serum.

Pukulan penggalak ini harus dilakukan secepat mungkin untuk mengesampingkan jangkitan tetanus

Rawat Langkah Mengikis Dalam 14

Langkah 3. Ambil antibiotik

Sekiranya goresan dalam atau nampaknya dijangkiti, doktor anda akan mempertimbangkan untuk memulakan terapi antibiotik spektrum luas untuk mencegah atau melawan jangkitan. Selalunya, eritromisin diresepkan. Sekiranya doktor anda mengesyaki jangkitan seperti MRSA (Staphylococcus aureus yang tahan methicillin), dia akan memberi ubat antibiotik yang lebih kuat. Dalam semua kes, minum ubat anda dengan baik dalam dos dan irama yang disyorkan. Yang paling penting, jangan berhenti ketika anda merasa lebih baik. Ini adalah bagaimana kita mengembangkan ketahanan terhadap antibiotik.

  • Dosnya berbeza dari satu antibiotik ke yang lain, tetapi selalunya terdapat beberapa dos tablet atau kapsul sehari untuk jangka masa yang berbeza dari lima hingga tujuh hari. Ubat ini cukup agresif untuk perut, sebab itulah ia diresepkan semasa atau sedikit sebelum makan. Ini juga membolehkan penyerapan yang lebih baik oleh badan bahan aktif.
  • Rawatan asas ini paling kerap disertai analgesik, sementara jangkitan hilang.

Popular oleh topik