Cara menggunakan alat pemadam api: 14 langkah (dengan gambar)

Isi kandungan:

Cara menggunakan alat pemadam api: 14 langkah (dengan gambar)
Cara menggunakan alat pemadam api: 14 langkah (dengan gambar)
Anonim

Anda akan menyelamatkan nyawa anda dalam keadaan kecemasan sekiranya anda tahu bagaimana menggunakan alat pemadam api untuk mengawal kebakaran. Anda hanya perlu bertindak secara metodis. Pertama, tarik pin, kemudian arahkan selang dan tekan tuas, dan akhirnya menyerang api. Namun, sebelum bertindak, anda perlu mempertimbangkan kemampuan anda untuk melawan dan mengawal kebakaran. Sekiranya ragu-ragu, segera pindahkan bangunan dan hubungi bomba.

Langkah-langkah

Bahagian 1 dari 3: Membalas api

Gunakan Alat Pemadam Api Langkah 1

Langkah 1. Minta seseorang menghubungi pihak bomba

Pindahkan semua orang dari bangunan. Beritahu rakan untuk menghubungi bomba atau jabatan kecemasan setelah pemindahan selesai. Walaupun anda boleh memadamkan api sendiri, lebih baik memberitahu pihak bomba untuk mengelakkan kejutan yang tidak menyenangkan.

Mereka akan memeriksa ketibaan mereka sekiranya api dapat dikawal dengan betul

Gunakan Alat Pemadam Api Langkah 2

Langkah 2. Pusingkan badan anda ke arah jalan keluar kecemasan

Sebelum menggunakan alat pemadam api, penting untuk mengambil langkah keselamatan. Cari jalan pelarian terdekat dan letakkan punggung anda terus ke arahnya. Oleh itu, anda boleh melarikan diri dengan cepat sekiranya berlaku bahaya.

Kekalkan kedudukan ini setiap masa untuk mengelakkan menjadi bingung selepas itu. Teknik ini akan membantu anda menjejaki hasilnya

Gunakan Alat Pemadam Api Langkah 3

Langkah 3. Jaga jarak yang sesuai

Secara amnya, jarak tindakan pemadam api antara 2.5m hingga 3.5m. Sebelum menggunakan milik anda, berdiri pada jarak 2 hingga 2.5 m dari perapian.

Semasa serangan, anda akan dapat mengurangkan jarak ini ketika api semakin marak

Bahagian 2 dari 3: padamkan api

Gunakan Alat Pemadam Api Langkah 4

Langkah 1. Tarik pin

Pada setiap alat pemadam, pegangan dilengkapi dengan pin, untuk mencegah pemunggahan secara tidak sengaja. Pegang cincin, kemudian lepaskan pin di satu sisi pemegang.

  • Kini alat pemadam sudah siap digunakan. Pegang sehingga lembing menghalakan dari anda.
  • Di kawasan bukan tempat tinggal atau kepadatan rendah dan sederhana, alat pemadam api mungkin mempunyai pautan yang terpasang pada pin yang membolehkan pemadam kebakaran mengetahui apakah alat pemadam telah digunakan sebelumnya. Pautan ini direka untuk mudah putus.
Gunakan Alat Pemadam Api Langkah 5

Langkah 2. Matlamat dasar api

Ambil tuas bawah pemegang, yang digunakan untuk pengangkutan, dengan satu tangan dan pegang tombak atau penyebar dengan tangan yang lain. Arahkan terus ke dasar api dengan tombak, kerana anda harus meneutralkan bahan bakar yang terbakar. Jangan cuba menyerang api sendiri.

  • Jangan menghalakan api, kerana tidak menjadi sumber api tidak akan mendapat banyak hasil.
  • Sekiranya alat pemadam api mengandungi karbon dioksida, jauhkan tangan anda dari gumpalan, kerana ia akan menjadi sangat sejuk ketika membuang bahan ini.
Gunakan Alat Pemadam Api Langkah 6

Langkah 3. Tekan tuas

Untuk melepaskan agen pemadam, anda perlu menggunakan satu tangan untuk menekan tuas ke arah pemegang dan mengarahkan selang ke pangkal api dengan tangan yang lain. Tekan perlahan-lahan sekata sambil menekan tuas.

Lepaskan tuas untuk berhenti melepaskan pemadam

Gunakan Alat Pemadam Api Langkah 7

Langkah 4. Sapu hos ke sisi

Untuk meneutralkan semua bahan bakar, lepaskan alat pemadam dengan menggerakkan selang perlahan-lahan ke atas dasar api. Pergi lebih dekat ke api apabila api berkurang.

Terus menyerang api untuk mengawalnya

Gunakan Alat Pemadam Api Langkah 8

Langkah 5. Jauhkan jarak anda dan ulangi operasi

Anda semestinya perlu melakukan ini sekiranya api muncul kembali. Perhatikan api dengan teliti untuk memastikan api tidak hidup kembali. Keluar jika api tiba-tiba muncul kembali. Orientasikan selang, tekan tuas dan serang pangkal api sekali lagi untuk memadamkan api sepenuhnya.

Jangan sesekali menghidupkan api. Anda mesti sentiasa waspada terhadap kedudukan perapian dan evolusi

Gunakan Alat Pemadam Api Langkah 9

Langkah 6. Tinggalkan segera jika anda tidak dapat memadamkan api

Pemadam api rata-rata akan mati selepas kira-kira sepuluh saat. Sandarkan dan berlindung dengan segera sekiranya api berterusan setelah alat pemadam sepenuhnya habis.

Hubungi bomba atau jabatan kecemasan jika anda belum melakukannya

Gunakan Alat Pemadam Api Langkah 10

Langkah 7. Ganti atau isi semula alat pemadam anda dengan segera

Sekiranya ia boleh guna, anda perlu mengetepikannya setelah digunakan. Beberapa alat pemadam boleh dicas semula dan boleh digunakan semula. Anda boleh mula mengecas dengan segera sekiranya anda mempunyai peralatan dan produk yang diperlukan.

  • Jangan tinggalkan alat pemadam api yang kosong, kerana seseorang mungkin akan menggunakannya dalam keadaan kecemasan.
  • Sekiranya alat pemadam anda boleh dicas semula, lakukan secepat mungkin. Jangan ketepikan, kerana anda boleh berakhir tanpa alat pemadam api di api seterusnya.

Bahagian 3 dari 3: Menggunakan alat pemadam api dengan betul

Gunakan Alat Pemadam Api Langkah 11

Langkah 1. Jauhkan semua orang

Ini adalah langkah pertama yang harus diambil. Jangan cuba melawan kebakaran sehingga anda membawa keselamatan semua orang di luar bangunan. Juga, bertindak hanya jika anda dapat memadamkan api dengan selamat, dan telah mengenal pasti jalan keluar yang jelas.

Anda hanya akan dapat memadamkan api dengan selamat apabila semua orang telah meninggalkan kawasan ini, dan anda telah menemui jalan keluar anda

Gunakan Alat Pemadam Api Langkah 12

Langkah 2. Gunakan alat pemadam api hanya untuk kebakaran kecil dan terhad

Alat pemadam api tidak dimaksudkan untuk digunakan untuk memadamkan api yang besar. Cuba hanya jika ketinggian api tidak melebihi ketinggian anda, dan jika api hanya menempati ruang kecil. Pindahkan segera jika api lebih tinggi daripada anda, atau jika api merebak dan semakin marak.

Contohnya, alat pemadam api dapat digunakan untuk memadamkan api di keranjang sampah

Gunakan Alat Pemadam Api Langkah 13

Langkah 3. Jangan tinggal di tempat yang berasap

Menghirup asap boleh menyebabkan ketidaksadaran, dan anda akan berada dalam bahaya.

Sekiranya asapnya padat, tutup mulut anda dan berdiri rendah ke tanah. Tetap dalam posisi rendah untuk mengelakkan menghirup asap, dan merangkak ke tempat yang selamat

Gunakan Alat Pemadam Api Langkah 14

Langkah 4. Gunakan alat pemadam api yang sesuai

Alat pemadam api mengandungi bahan untuk melawan kebakaran kelas tertentu. Beberapa jenis alat pemadam api tidak berkesan terhadap beberapa kebakaran dan yang lain sebenarnya boleh menjadikan api lebih teruk. Sebelum mengambil tindakan, anda perlu menentukan sifat bahan bakarnya. Jangan teruskan melainkan jika anda mempunyai alat pemadam api yang sesuai.

  • Alat pemadam kelas A.: mereka digunakan untuk memadamkan api "kering" dari kain, kayu, getah, kertas, plastik dan bahan padat yang membentuk bara. Media pemadam termasuk semburan air, air dengan bahan tambahan, busa, atau gas lengai.
  • Alat pemadam kelas B: mereka digunakan untuk melawan petrol, lemak, pelarut, plastik, cat, minyak alkohol, tar dan petroleum. Ejen pemadam adalah serbuk kering, karbon dioksida, air dengan bahan tambahan, busa, gas lengai. Tidak digalakkan menggunakan alat pemadam dengan berat kurang dari 3 kg.
  • Alat pemadam kelas C: cocok untuk kebakaran "gas", gas asli, metana, butana, propana, asetilena, gas buatan. Ejen pemadam adalah serbuk BC.
  • Alat pemadam kelas D: mereka digunakan untuk memadamkan api dari logam yang mudah terbakar: filing besi, serbuk aluminium, serbuk magnesium, fosforus, titanium, natrium … Pemadaman mesti dilakukan oleh pakar, agen pemadam adalah serbuk D, pasir kering atau tanah kering
  • Alat pemadam kelas F: mereka dirancang untuk melawan kebakaran memasak, khususnya lemak atau minyak sayuran dan haiwan. Ejen pemadam adalah serbuk BC dan agen kelas F (kalium karbonat, ammonium asetat).
  • Kelas tidak sama di semua negara, yang terbaik adalah berjumpa dengan pihak bomba di bandar anda. Kelas yang disebutkan di atas adalah sah di Eropah.

Popular oleh topik