Cara menulis cerita autobiografi: 12 langkah (dengan gambar)

Isi kandungan:

Cara menulis cerita autobiografi: 12 langkah (dengan gambar)
Cara menulis cerita autobiografi: 12 langkah (dengan gambar)
Anonim

Akaun autobiografi memberi tumpuan khusus pada peristiwa sebenar yang sangat penting dalam kehidupan penulis. Anda mungkin perlu menulisnya sebagai sebahagian daripada permohonan untuk memasuki kuliah atau untuk tugas. Untuk menulis kisah autobiografi yang kuat, anda perlu mengemukakan idea yang menarik terlebih dahulu. Kemudian tulis dengan frasa keterangan pembukaan dan struktur terperinci yang teratur. Sentiasa periksa dan periksa semula teks anda sebelum anda mengembalikannya untuk memastikan anda menulisnya dengan sebaik mungkin.

Langkah-langkah

Bahagian 1 dari 3: mengemukakan idea untuk cerita

Lindungi Orang Semasa Menembak Sekolah Langkah 16

Langkah 1. Fokus pada peristiwa yang tidak dapat dilupakan dalam hidup anda

Kisah autobiografi harus tertumpu pada peristiwa atau momen tertentu yang meninggalkan kesan yang baik kepada anda. Anda tidak perlu mencari momen utama selagi ia adalah sesuatu yang telah meninggalkan anda dengan kenangan abadi. Mungkin kelihatan tidak penting bagi Anda pada saat ia berlaku, tetapi mungkin telah mengubah hidup anda.

Sebagai contoh, anda boleh membincangkan masalah yang anda hadapi dengan penampilan fizikal anda di sekolah menengah dan bagaimana anda mengatasinya dalam kehidupan dewasa anda. Anda juga boleh bercakap mengenai bencana yang merupakan hari lahir ke-15 anda, dan bagaimana ia mempengaruhi hubungan anda dengan ibu anda

Rasa Baik Mengenai Diri Anda Langkah 10

Langkah 2. Perincikan konflik penting dalam hidup anda

Konflik peribadi dapat menambahkan isi cerita autobiografi. Fikirkan hubungan sukar dalam hidup anda atau masa konflik besar yang anda alami. Terokai konflik secara terperinci dalam cerita.

Contohnya, anda boleh menulis mengenai hubungan sukar anda dengan ibu kelahiran anda. Anda juga boleh menimbulkan konflik dalam sukan atau kelab di mana anda bermain

Tingkatkan Ingatan Anda Langkah 15

Langkah 3. Fikirkan tema atau idea tertentu

Gunakan tema ini sebagai titik permulaan cerita autobiografi. Terokai dari sudut pandangan anda sendiri. Tanyakan pada diri anda bagaimana hal itu berlaku untuk kehidupan dan pengalaman anda. Beberapa tema seperti kemiskinan, pengasingan, pengorbanan dan bakat adalah pilihan yang baik untuk cerita autobiografi.

Sebagai contoh, anda boleh meneroka tema seperti kemiskinan dengan menceritakan masalah kewangan yang dihadapi keluarga anda. Anda boleh menjelaskan bagaimana anda harus melepaskan pendidikan anda untuk bekerja dalam perniagaan ibu bapa anda untuk memenuhi keperluan

Pergi ke Kolej tanpa Wang Langkah 14

Langkah 4. Baca contoh akaun autobiografi

Belajar dengan melihat contoh jenis yang anda dapati di Internet atau dalam buku. Cari penulisan terbaik dalam genre ini untuk melihat bagaimana kisah yang baik. Baca dan pelajari dari contoh-contoh ini. Inilah yang mungkin anda baca.

  • Simone de Beauvoir: Tetamu.
  • Albert Camus: Lelaki Pertama.
  • Alphonse Daudet: Perkara Kecil.
  • Romain Gary: Janji Subuh.

Bahagian 2 dari 3: Menulis Kisah Autobiografi

Bantu Kurangkan Rasisme Langkah 10

Langkah 1. Mulakan dengan cangkuk

Mulakan cerita dengan memikat pembaca dengan garis pembuka yang kuat. Gunakan penerangan dan perincian yang kaya. Mulakan dari awal sehingga pembaca tertarik dengan cerita dan terus membaca.

Sebagai contoh, baris pertama akaun autobiografi Tony Gervino menarik perhatian pembaca: "Saya berumur enam tahun ketika abang saya John bersandar di meja dapur dan berbisik kepada saya. Telinga bahawa dia telah membunuh Santa Claus"

Hentikan Anak Anda Melancap di Tempat Umum Langkah 4

Langkah 2. Pasang pentas

Libatkan pembaca dalam cerita dengan memberikan maklumat mengenai watak utama dan konflik atau tema utama. Beritahu dia di mana dan kapan tindakan itu berlaku. Terangkan sama ada kisah mengenai anda atau hubungan anda dengan seseorang dalam hidup anda.

Sebagai contoh, dalam kisah Tony Gervino, dia mengatur panggung dengan menunjukkan latar, watak dan suara naratif: "Pada bulan Julai 1973, kami tinggal di Scarsdale, New York, dan dia empat tahun lebih tua dari saya, bahkan walaupun nampaknya puluhan tahun”

Bantu Anak Bunuh Diri Langkah 8

Langkah 3. Bergerak mengikut urutan kronologi

Jangan lompat dari satu saat ke saat yang lain dan jangan beralih dari peristiwa masa lalu ke acara sekarang sebelum melangkah kembali dalam perenggan yang sama. Ikuti urutan kronologi untuk bergerak dari satu saat ke saat yang lain. Ini akan memudahkan pembaca anda mengikuti ceritanya.

Contohnya, anda boleh memulakan acara dari masa kecil anda dengan kakak anda sebelum beralih ke masa sekarang dengan memberi tumpuan kepada saudara perempuan anda yang kini sudah dewasa

Tetap Terhibur Kanak-kanak pada Hari Hujan Langkah 4

Langkah 4. Gunakan perincian deria

Bercakap tentang bau, suara, rasa, sensasi dan apa yang anda lihat di tempat kejadian. Warnakan gambar yang jelas untuk pembaca merasa terbenam dalam cerita. Cuba gambarkan detik-detik cerita dari sudut pandangan pencerita.

Contohnya, anda boleh menerangkan bagaimana rasa lemon limau ibu anda dengan mengatakan bahawa ia "kaya dan tajam dengan ramuan khas yang masih tidak dapat anda kenali."

Bantu Anak Perempuan Anda Mengatasi Perpisahan Buruk Langkah 3

Langkah 5. Diakhiri dengan moral

Sebilangan besar akaun autobiografi diakhiri dengan refleksi atau analisis peristiwa. Anda mungkin belajar moral dari ini yang anda kongsi dengan pembaca berdasarkan pengalaman anda sendiri. Anda juga boleh meninggalkannya dengan pemikiran yang menggambarkan apa yang telah anda pelajari dari pengalaman ini.

Sebagai contoh, anda boleh menamatkan akaun autobiografi mengenai hubungan rumit anda dengan kakak anda dengan menceritakan memori yang lebih baru di mana anda berdua bersenang-senang. Anda boleh memberinya pelajaran yang anda pelajari tentang cinta, walaupun dia sering kacau

Bahagian 3 dari 3: memberi sentuhan akhir kepada cerita

Berhenti Bergantung pada Teknologi dan Cegah Minda Anda Kurang Langkah 2

Langkah 1. Baca dengan kuat

Setelah menyelesaikan draf pertama, anda harus membacanya dengan kuat. Dengar sendiri katakan. Perhatikan jika ada momen atau frasa aneh yang tidak terdengar jelas. Bulatkan bahagian yang ingin anda sentuh kemudian.

Anda juga boleh membacanya dengan lantang kepada orang lain untuk melihat sama ada mereka mendengar perkara yang sama dengan anda. Ini mungkin juga kaedah yang lebih mudah untuk mendapatkan maklum balas

Sokong Anak yang Mengalami Disleksia Langkah 18

Langkah 2. Tunjukkan kisah autobiografi anda kepada orang lain

Minta rakan sekelas, rakan atau ahli keluarga membacanya. Tanyakan kepadanya soalan mengenai gaya, nada, atau aliran naratif anda. Tanyakan apakah kisahnya terasa peribadi, terperinci dan menarik.

Ketahui cara menerima komen. Bersikap terbuka terhadap kritikan yang membina, kerana ini akan membantu mengukuhkan cerita anda

Mempertahankan Terhadap Pengambilan Tuntutan Nama atau Kesamaan Langkah 15

Langkah 3. Proofread untuk menyesuaikan kejelasan dan panjang

Selesaikannya untuk membetulkan kesalahan ejaan, tatabahasa, dan tanda baca. Pastikan juga tidak terlalu lama, kerana akaun autobiografi biasanya pendek, antara satu hingga lima halaman. Sekiranya anda menulisnya sebagai sebahagian daripada tugasan, anda mungkin perlu mengikuti jangka masa tertentu untuk cerita anda.

Popular oleh topik